dinsdag 3 maart 2015

DIY of WIS voor een koddige Tandloos







DIY  – TANDLOOS

Kostuum Tandloos – “hoe tem je een draak”

Wat moeten we opmeten om dit te maken?


Hoofdomtrek:
Hoogte hoofd:
staartlengte; gemeten vanaf de hoogte van je eigen staartbeentje tot op de grond:
lengte kind:
breedte schouders:
ruglengte:

Wat hebben we nodig van materiaal?


Stof: best een rekbare soort, goed nadenken, dient het voor binnen? Of voor buiten? Als het moet dienen voor buiten kan je best doorgestikte stof kopen, dan heb je ineens een structuur. Je kan ook fleece gebruiken, er bestaat goedkope fleece. Of je kan het maken in voeringstof, deze rekt niet dus dan best je kostuum wat groter maken, moet het over zijn/haar kleren aan dan best nog een maat extra. Hoeveel je nodig hebt hangt af van de grote waarin je het gaat maken. Je hebt een totale lichaamslengte nodig + mouwlengte + hoogte van de vleugels. Misschien kan je best eerst je patroon tekenen en dan nameten hoeveel je nodig hebt. Welke kleuren heb je nodig? Tandloos zelf is een zwarte blinkende draak. Hij heeft een gerepareerde staart en daar heb je een stukje rood voor nodig. Ook bestaan zijn oogjes uit geel en wit, reststofjes of stukjes vilt zijn hier uitstekend voor. Garen mag je best rekenen op een klosje voor al het stikwerk. Zwart alleen voldoet, als je liever werkt met gekleurd is dat ook fijn. Je gebruikt je eigen fantasie maar en kijk zoveel mogelijk plaatjes na van Tandloos. Een rits hebben we ook nodig voor vooraan in het pak, werk je liever met drukknoopjes of velcro, alles kan en mag, hoe hier dan wel rekening mee dat je extra stof nodig hebt (pad) om deze drukknopen op te plaatsen of de velcro. patroonpapier of plastic, potlood of stift, plakband.
PATROON:
nu kunnen we beginnen met het maken van onze eigen patronen
voor het lijfje van de draak heb ik gekozen om het simpel te houden. Ik heb me een t-shirt patroon gezocht met raglan mouwen (omdat ik van mening ben dat ze daar meer bewegingsvrijheid in hebben). Dan heb ik een joggingsbroek patroon gezocht. Deze 2 hebben we dan samengevoegd tot 1 patroon. Je kan ook rechtstreeks een patroon van een “onesie” gebruiken.  De middenvoor, daar heb ik dan naadwaarde extra aangeknipt omdat ik er een rits heb ingezet.
Als je liever opteert voor een broek en bovenlijf apart te maken, dat kan natuurlijk ook. Er zijn duizend-en-één mogelijkheden voor een “tandloos” te maken. Stik deze onesie helemaal in elkaar maar laat een opening achteraan ter hoogte van de poep in de achternaad om de staart in te steken als deze klaar is. Of maak eerst de onderdelen en stik als laatste je onesie.

Om de muts (hoofd) te maken ben ik begonnen met een band van 8 cm hoogte x breedte van het hoofd (+ naadwaarde), ook heb ik geopteerd om het hoofddeel op te splitsen in 4 stukken, zodat de muts mooi rond het hoofd past. In mijn geval waren het 4 driehoeken van 13x 13 cm. Deze driehoeken teken je best niet met strakke, rechte lijnen, maar deze maak je een beetje bol. Zodat alles mooi rond het hoofd past.  Zoals op de tekening hieronder. Je knipt ook reeds de stekels van tandloos uit het zelfde materiaal als de muts. Patroontje voor de ogen en stekels  staat onderaan in bijlage.

Zo heb je dan die 4 driehoekjes nodig, deze stik je alle 4 met de zijnaden aan elkaar. Je stikt ze best per 2 aan mekaar en dan leg je die 2 open met de goede kanten op elkaar. Je moet hier nu eerst de stekels van tandloos tussen steken met de stekels naar binnen tussen de goede kanten, speld deze vast. Nu stik je van onderkant zijnaad naar top en verder van top naar onderkant zijnaad. (Je hebt dan eigenlijk een halve cirkel aan mekaar gestikt)  Nu stik je je band dicht zodat je een gesloten band hebt. Daar stik je de bovenkant van de band tegen de onderkant van de muts. Je steekt de muts in de band met de goede kanten op elkaar en stikt deze aan elkaar.  Als je nu de muts binnenste buiten draait, heb je een mooi muts met stekels. Nu moet je wel nog de ogen knippen, best in vilt of fleece. De patroontjes staan hieronder in bijlage. Je plaatst deze mooi op de muts, naai of stik deze vast. Hieronder zie je een afbeelding van de muts hoe die eruit zou moeten zien als hij af is.

 
 
Voor de staart heb ik een tube gemaakt van 7cm op de lengte (2/3de dus) die ik nodig had (min de eindstaartvleugels). Dus je knipt in dezelfde stof als je onesie een rechthoek van 14cm (+naad) op de lengte die je nodig hebt. Ook heeft de staart een soort vleugels, dit zijn 2 driehoeken aan de zijkant van de staart bovenaan. Hoe groot deze moeten zijn hangt een beetje af van de lengte van de staart. Je staartlengte deel je door 3.
 1/3de  is voor de vleugels, 1/3de voor de tussenstaart en 1/3de voor de eindstaartvleugels. Ook moeten deze driehoekvleugels breed genoeg zijn, ze mogen eigenlijk niet voorbij de heup van je kind komen. Dus je meet de heup deelt deze door 4 en je hebt de breedte van deze driehoekstaart. Deze heb ik verstevigt met wattine zodat deze mooi blijven staan en niet doorhangen, je kan er natuurlijk ook andere versteviging in doen. Nu heb je alle delen van de staart. Eerst stik je je tube en keert deze. Dan maak je die driehoekvelugels en deze stik je helemaal dicht. Stik deze eerst mee aan de tube bovenaan vast maar laat aan de bovenkant een stukje langer aan de tube.(Deze staart wordt mee in de achternaad van het broekgedeelte gestikt. ) Vul nu je tube op met kussenvulling zodat deze rond wordt of je gebruikt van die buisisolatie. Stik nu de eindstaartvleugels (1tje heb je geknipt uit zwart en de andere uit een rood stofje. Verstevig deze ook. Stik deze dan samen vast zodat ze 1 vleugel vormen. Stik de tube hier ook aan vast. Zo ziet de staart er bij mij uit


Voor de vleugels op de rug heb ik een patroon getekend van een vleermuis. Iets breder dan schouderbreedte en de ruglengte lang. Deze heb ik terug opgevuld met wattine en ik heb sierstiksels gegeven voor de skeletnaden. Zodat de vleugel is onderverdeeld. Ook hier kan je weer spelen met buisverwarming isolatie zodat de vleugels mooi recht staan en stijf. Je kan voor de rugvleugels ook opteren om deze rechtstreeks aan je mouwen en zijnaad te tekenen op je patroon, maar hou er dan rekening mee dat je kind zijn armen helemaal naar boven moet kunnen doen.  Ik heb de vleugels vast gezet met kamsnaps in het midden en op de mouw.  Mijn vleugels zagen er zo uit.
Ik ben geen schrijftalent, en ik hoop dat jullie de werkinstructie een beetje begrijpen. Niveau? Ik zou zeggen dat je toch al patroonkennis en naaikennis moet hebben, maar ben je een durfal, is geen enkele uitdaging je te groot dan ga je hier ook je plezier aan beleven. Vragen ? stel ze gerust...hieronder vind je nog het patroontje voor de ogen en stekels.

ik heb foto's toegevoegd zodat het visueel beter is om te volgen, en ook een patroontje ingevoegd. Hoe je dit best kan afdrukken daar heb ik geen raad voor, is mijn eerste WIS en ik moet nog veel leren hier op Blogger. Je mag dit bestand ook steeds vragen dan stuur ik het via e-mail of facebook.


2 opmerkingen:

  1. Ooh super geschreven en om het niet te verliezen ga ik een linkje van mijn blogje naar hier zetten. Dan kunnen mijn lezers ineens ook merken wat voor een leuke blog er bij is gekomen ;)
    dit is trouwens de mijne met een extra pagina waar alle tutorials op komen te staan van haken, naaien en breien
    https://sasibeau.wordpress.com/

    BeantwoordenVerwijderen